Samenwerken in het onderwijs

Het kind op school
School is een belangrijke plek voor kinderen om allerlei dagelijkse vaardigheden te leren en uit te voeren. Als leerkracht in het basis- of speciaal onderwijs wil je graag met passie, toewijding en kwaliteit bijdragen aan de ontwikkeling van ieder kind, op een manier die aansluit aan diens mogelijkheden en behoeften.
Je wilt graag dat elk kind van school gaat met een rugzak vol kennis, zelfvertrouwen én dromen. Ook als ondersteunend professional doe je je uiterste best om samen met de leerkracht de juiste randvoorwaarden te creëren om dit mogelijk te maken. Maar dat is niet altijd gemakkelijk. Ook omdat er nog zoveel andere kinderen zijn met elk hun eigen begeleidingsvraag.
Merk je op dat de begeleiding en steun nog niet voldoende is voor het kind? Je vraagt je misschien af of er nog andere mogelijkheden zijn om het kind verder tot groei en bloei te laten komen.
Ergotherapie in het onderwijs
Ergotherapie is binnen het onderwijs van grote toegevoegde waarde. De praktische benadering past uitstekend bij kinderen en kan zowel thuis als op school worden ingezet.
Ter illustratie een aantal voorbeelden van signalen die kunnen wijzen op een kind dat gebaat is bij ergotherapie:
- Achterblijvende zelfstandigheid van het kind m.b.t. zelfzorg (zoals handen wassen, aan- en omkleden, toiletgang, brood smeren)
- Achterblijvende spelontwikkeling
- Een overprikkeld, gefrustreerd of juist teruggetrokken kind
- Moeite met de (fijne) motoriek en/of schrijfproblemen;
- Concentratieproblemen
- Gedragsproblemen op school en/of thuis.
Samen kom je tot mooie resultaten
Wat kan ergotherapie in het onderwijs doen?
Ergotherapie richt zich op de praktische dagelijkse taken en activiteiten en zoekt samen met de betrokkenen naar praktische oplossingen.
- De (fijn) motorische ontwikkeling gestandaardiseerd in beeld brengen
- Door middel van advies, training en aanpassingen vaardigheden vergroten
- Tips en trucs om schoolse vaardigheden en taken makkelijker en beter uit te voeren (lezen, schrijven, rekenen, zelfstandig werken, etc.)
- Advies over de omgeving (klas en werkplek) van het kind
- Ondersteunen bij zindelijksheidsproblematiek
- Meedenken met, adviseren aan en delen van kennis met andere professionals en leerkrachten
Ergotherapie heeft als resultaat:
Door advies, training, begeleiding aan het kind of groep en/of de naaste professionals kunnen verschillende resultaten behaald worden. Een greep uit de mogelijke resultaten:
- Verbeterde motorische vaardigheden bij kinderen voor knip- schrijf en knutseltaken
- Zelf aan- en omkleden bij pauzes en gymles
- School- en huiswerk dat volledig en naar eigen tevredenheid uitgevoerd wordt
- Betere concentratie tijdens de les
- Meer rust in de klas
- Een kind wat met meer plezier naar school gaat
- Een leerkracht die meer tijd, energie en passie overhoudt voor het lesgeven zelf
- Een school waar het kind tot zijn/haar recht komt door een holistische benadering.